Botezul si consecintele pacatului (1)

Harul botezului si conlucrarea omului

Cand au venit patimile la om? Si sufletul si trupul au fost create de Dumnezeu nepatimitoare, insa, prin neascultare omul a cazut in patimi.
Dumnezeu l-a creat pe om bun, fara patimi sufletesti si trupesti. Acum avem patimi, pentru ca mostenim pacatul. Pacatul este ca o boala care se mosteneste. Botezul sterge pacatul stramosesc, il izbaveste pe om de pacatul stramosesc, insa nu sterge si consecintele pacatului.
Avem un copil retardat mintal, paralizat sau cu alta infirmitate. Se boteaza si, desi se curata de pacatul stramosesc care exista in om ca o boala, consecintele lui raman. Infirmitatea este consecinta starii generale de pacatosenie care exista in neamul omenesc si care izbucneste cand intr-un loc, cand in altul. Niciodata sa nu spunem ca, intr-un caz anume, ceva se intampla pentru ca parintii au pacatuit. Nu este o urmare a pacatelor personale. Este, pur si simplu, boala pacatului in lume. Dumnezeu, in cele din urma, le iconomiseste pe toate cu folos.
Asadar, botezul nu sterge consecintele pe care le are pacatul asupra omului. Il curata pe om de pacatul stramosesc, insa urmarile lui raman. Adica, copilul continua sa fie infirm. Prin botez omul se elibereaza, se izbaveste de pacatul stramosesc, dar alcatuirea psihica si defectele fizice raman neschimbate.
Dupa Sfantul Diadoh al Fitoceii, Harul pe care-L primeste omul la botez, savarseste prima Sa lucrare chiar in momentul botezului. Adica, restaureaza dupa chipul si curata dupa chipul de pacatul stramosesc. Harul botezului, care este inlauntrul crestinului, dupa botez nu mai lucreaza singur, are nevoie de conlucrarea omului. Si, pentru ca sa se savarseasca intreaga lucrare a omului, Harul asteapta ca omul sa creasca si, ca fiinta rationala, omul sa conlucreze cu Harul. Adica, sa se incredinteze Harului de bunavoie, iar Harul sa lucreze inlauntrul lui, sa-l modeleze astfel incat acesta sa ajunga la asemanare, sa ajunga la starea desavarsita, care este iubirea.
Asadar, alcatuirea psihica a fiecarui om, lipsurile si defectele raman si dupa botez. Numai daca Dumnezeu face vreo minune! Avem si asemenea cazuri. Un copil este in primejdie de moarte si fiind nebotezat, se boteaza si se vindeca ca prin minune. Dumnezeu savarseste mereu minuni, dar cand vrea El si cate vrea El si din motivul pe care-l considera. Altfel defectele raman, dar nu raman pentru a-l pierde pe cel botezat, nu raman pentru a-l chinui, ci raman cu un scop anume.
Nu exista situatie in care sa avem vreo neputinta si sa nu fie spre binele nostru. Al nostru si al celor din jurul nostru. Cum el iconomiseste Dumnezeu, noi nu stim! Aceasta nu inseamna ca toti se folosesc. Nu este suficient ca Dumnezeu sa le iconomiseasca bine. Trebuie ca si omul sa le vada, sa le inteleaga bine si sa conlucreze la randuiala lui Dumnezeu.

Arhim. Simeon Kraiopoulos – Sufletul meu. Temnita mea. 

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: