Stari psihologice bolnavicioase (5)

Sa nu ne comparam pe noi cu ceilalti

Sa nu fim influentati de lucrurile pe care le simtim. Nu sunt atat de infricosatoare cum le simtim noi. Sa nu ne inspaimantam, sa nu intram in panica, sa nu ne comparam pe noi cu ceilalti si sa dam nastere la stari si mai rele.
In vremurile de demult, oamenii nu intrau in concurenta cum se intampla astazi. Nu exista motiv de concurenta. Nu se crea complexul de inferioritate. Astazi omul se simte imediat inferior. „Ei au fost alesi, eu n-am fost ales; ei au reusit, eu n-am reusit!”. Din cate imi aduc eu aminte, acest lucru nu exista sau daca exista, se manifesta intr-o masura foarte mica.
Astazi nu se mai intampla asa, tocmai pentru ca omul vede problemele lui in raport cu ceilalti. Ce vor spune ceilalti? Cum vor reactiona ceilalti? Cum va rezista? Cum se va compara cu ei? Si viata devine un martiriu, tocmai pentru ca traim intr-o epoca in care duhul acesta ne influenteaza pe toti. Asadar, de ce sa nu incercam sa ramanen neinfluentati?
Stiti cat de linistiti suntem noi, cei care nu suntem influentati, cei care nu ne comparam cu altii si nu concuram cu nimeni? La clerici si la monahi exista acest duh. Cei care vor sa scape de el iau hotararea aceasta si scapa de viermele care-i roade pe dinlauntru.
De ce n-ar lua cineva astfel viata? Omul ia viata astfel, cand nu se pierde in realitatea vietii pamantesti, ci vede viata pamanteasca ca pe ceva inclus in vesnicie. Existam pentru putin in lumea aceasta, pentru a castiga vesnicia. Atunci cand nu izbutim si cand lucrurile nu se aranjeaza cum ne asteptam, nu este un esec. Dar noi il simtim asa.
Am intalnit multi oameni care au reusit in viata, insa sunt tristi din alte motive, pe care ceilalti nu le cunosc. Unii-mi spun din toata puterea sufletului: „Ah, parinte, nimeni nu se chinuieste ca mine!”. Se mira cand eu le spun: „Pe toti ii aud spunand asa!”. Toti oamenii, fara exceptie, considera ca nimeni nu se chinuieste mai mult decat ei. Toti. Aceasta pentru ca Dumnezeu a iconomisit ca fiecare sa le traiasca pe ale sale. Dar sa nu credeti ca ceilalti nu au probleme. Au probleme identice, uneori chiar mai rele, dupa cum a iconomisit Dumnezeu pentru fiecare.

Arhim. Simeon Kraiopoulos – Sufletul meu. Temnita mea.

Un răspuns la Stari psihologice bolnavicioase (5)

  1. In Tacere spune:

    Reblogged this on În Tăcere.

Lasă un răspuns

