Atitudinea sufletului in relatia cu Dumnezeu (6)

Ce se intampla inlauntrul meu si eu nu am habar?

Spunem multe, dar nu-i luam ca exemplu pe Sfinti. Ce au spus Sfintii? Ce au facut Sfintii? Cum au trait Sfintii viata lor cuvioasa? Nu-i intrebam, sa vedem ce spune Sfantul Vasile cel Mare, ce spune Sfantul Ioan Gura de Aur? Cum au trait ei, cum au simtit? Ne putem inchipui ca un Sfant nu controleaza intregul sau sine, ca in adancurile sale are mandrie, are egolatrie si este influentat de acestea? La noi, si in cele mai bune cazuri, exista egoism. Cel in cauza nu intelege, insa un ochi dinafara intelege imediat.
„De ce spui ca esti smerit? Nu vezi ca in adancul tau esti plin de egoism? Nu, nu vezi si nu poti intelege. Tocmai in clipa in care faci pe smeritul, egoismul vrea sa iasa la suprafata prin smerenia ta. Isi bate joc de sinele tau. Si nu se poate altfel. Din moment ce in adanc exista mandria, ea va iesi la suprafata. De vreme ca in tine exista ego-ul care nu a murit, va iesi si el. De vreme ce in adanc, in subconstient exista trufia o astfel de stare va iesi, negresit, la suprafata. De ce faci pe smeritul? Trebuie ca pluta sa ajunga pana jos, ca sa se verse toata apa!”
Desigur, putem spune: „Ce sa facem, daca toate acestea exista in noi?”. Ce sa faci? Daca nu se intampla nimic inlauntrul tau, desi ai acolo ape murdare, pe de o parte este mai bine. Daca, insa, vezi murdaria dinlauntrul tau – si o poti vedea cu ochii credintei -, sa spui: „Dumnezeul meu, ce se intampla inlauntrul meu si eu habar nu am?!”. Sa te osandesti pe tine si sa te mustri si daca cineva te scuipa, oricat de greu ti-ar veni, in lumina credintei, acest lucru sa ti se para dulce. Da, pentru ca o meriti. Sa spui: „Daca nu ma scuipa pe mine, pe cine altul sa scuipe?”.

Arhim. Simeon Kraiopoulos – Sufletul meu. Temnita mea.

Lasă un răspuns

