Cap. XI – Asuprirea deznadejdii

A doua asuprire cu care se sileste a ne surpa, este frica ce o pune in noi, odata cu amintirea pacatelor, pentru a ne arunca in groapa deznadejdii.

Tu, dar, frate, in aceasta primejdie tine-te bine intarit in acest canon. Atunci e dela har amintirea pacatelor, cand te smereste si te face a simti durere si mahnire in inima pentru ca ai ofensat pe Dumnezeu, si cand iti da nadejde in bunatatea Lui. Iar cand aceasta amintire te supara si te arunca in deznadejde si in imputinare de duh, si le face sa te crezi ca esti muncit si ca pentru tine nu mai este vreme de mantuire, afla ca este de la diavol. De aceea sa te smeresti mai mult si sa nadajduesti in Dumnezeu.

Numai astfel vei infrange pe vrajmas cu armele lui si vei slavi pe Dumnezeu.

Intr-adevar, frate, se cuvine a te mahni si a suferi durere pentru ofensa facuta lui Dumnezeu, totdeauna cand iti vei aduce aminte de pacatele tale. Dar trebuie sa si cutezi la patima lui cerand iertare.

Apoi, daca ti se pare ca insusi Dumnezeu iti spune ca nu esti din oile Lui, sa nu slabesti in nadejdea ce ai catre Dansul. Ci zi cu smerenie: „Intr-adevar, ai dreptate, Dumnezeul meu, sa ma lepezi pentru pacatele mele, dar eu am mai mare nadejde in mila Ta de a ma ierta. De aceea cer mantuirea acestei ticaloase fapturi care, din rautatea ei, s-a osandit, dar s-a izbavit cu cinstea sfantului Sange. Voesc a ma mantui, Izbavitorul meu, spre slava Ta, cu nadejdea nemarginita in milostivirea Ta. De aceea ma si las tot in mainile Tale; fa cu mine ceea ce-Ti place, caci numai Tu esti Stapanul meu si chiar de m-ai fi omorat, tot la Tine voi avea nadejdile mele”.

Nicodim Aghioritul – Razboiul Nevazut

Lasă un răspuns

